New Orleans: Highway and Surviving in Pieces

Verworven in 2009
Locatie VAM, B2, 03, 00
met steun van / with support of the VriendenLoterij

Werken aan een leefbare en duurzame stad.

De fotoprints tonen de barrière-eilanden en wetlands. Voor New Orleans vormen zij belangrijke natuurlijke beschermingslinies tegen storm en vloedgolven. Maar dit gebied is zinkende. Marjetica Potrc deed onderzoek naar burgerinitiatieven in New Orleans na de verwoestende orkaan Katrina in 2005 en constateert: “Stadbewoners zijn degenen die de stad maken.” In de tekeningen brengt Potrc lokale strategieën om de leefruimte en het water te beheren in kaart. Sleutelwoorden zijn duurzaamheid en de terugkeer naar traditionele huizenbouw (de shotgun house). Door regenwater op te vangen worden de grond en het riool minder belast. Het regenwater kan hergebruikt worden in het huishouden. Potrc stelt, dat na de ineenstorting van het 20e-eeuwse moderne idee van ‘vooruitgang’, er ruimte komt voor nieuwe initiatieven gebaseerd op lokale tradities.