Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Nightsea Crossing/The Observer

2331.jpg

1984

Ulay/Marina Abramovic

Momenteel niet op zaal
Verworven in 1997
Inventaris nummer 2331
met steun van / with support of Mondriaan Fonds

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

In de video 'Nightsea Crossing/The Observer' wordt het beeld grotendeels gevuld met het silhouet van een persoon, van achteren gezien. Bovenin het beeld zijn links een vrouw en rechts een man te zien die op een stoel zitten, aan weerszijden van een lange tafel. We zien hen van opzij. Tussen de persoon in silhouet en de personen op de achtergrond kringelt rook. Een mannenstem licht in het Engels de situatie toe. Uit de tekst blijkt dat de stem hoort bij het donkere achterhoofd. De video duurt "...the time it takes to smoke a cigarette", zoals de stem zegt.

De hierboven beschreven video is in feite geen kunstwerk van Ulay/Abramovic. Het is een verslag van de Zwitserse kunstenaar Rémy Zaugg van zijn deelname aan de performance 'Nightsea Crossing' van hen. Tijdens deze performance zitten Ulay en Abramovic zeven uur lang zwijgzaam en bewegingloos tegenover elkaar, de ogen op elkaar gericht. 'Nightsea Crossing' is tussen 1981 en 1987 tweeëntwintig keer door hen uitgevoerd, met wisselende lengte en op wisselende locaties. Buiten het kijken naar elkaar doen de performers niets. Of zoals Zaugg zegt: "...ze doen hun uiterste best om niets te doen." Ze zijn alleen aanwezig, fysiek en mentaal. Hun concentratie op het aanwezig zijn, heeft tot gevolg dat de beleving hiervan voor hen verschuift, "...van materieel naar immaterieel, van vorm naar vormloos, van instrumentaal naar mentaal, van tijd naar tijdloos."

Soms vraagt Ulay/Abramovic deelname van anderen aan een performance, zoals voor de variant 'Nightsea Crossing/The Observer'. Zauggs opdracht is, gezeten aan een tafeltje halverwege het publiek en het 'toneel', de performance gade te slaan. Voor Zaugg leidt zijn rol van observator vooral tot bezinning op die rol en bewustwording hiervan. Hij heeft een positie tussen de performers en het publiek, letterlijk en figuurlijk. Hij kan zich identificeren met de performers die, net als hij, zwijgend aanwezig zijn en bekeken worden, maar ook met het publiek dat kijkt. Tegelijkertijd is hij zich bewust van deze bijzondere positie en ziet als het ware zichzelf zitten als observator. Vanuit dit gezichtspunt is de video opgenomen. ,'Nightsea Crossing' behoort tot de 'Relation Works' van Ulay/Abramovic. Hierin komt een sterke verbondenheid tussen hen beiden tot uitdrukking, soms fysiek, soms gevoelsmatig of mentaal.

Context