Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Nozinan & Primidone

3475-03.jpg
3475-01.jpg
3475-02.jpg

2018

Erwin Thomasse

Momenteel niet op zaal
Verworven in 2018
Inventaris nummer 3475
schenking / donation Erwin Thomasse

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

Dit werk van de Eindhovense kunstenaar Erwin Thomasse is een portret van de relatie tussen zijn ouders aan de hand van de voorpagina van de krant op hun geboortedag. Thomasse’s ouders werden een week na elkaar geboren in hetzelfde jaar, 1943, midden in de Tweede Wereldoorlog.

Aanleiding voor het werk was een schenking van dagblad De Telegraaf aan zijn vader als nieuwe abonnee. Deze ontving een kopie van de voorpagina van de krant van 20 juli 1943, zijn geboortedag. Thomasse realiseerde zich dat zijn vader een dubieus stukje verleden van de krant cadeau had gekregen. In de oorlog koos De Telegraaf wat berichtgeving betreft de zijde van de Duitse bezetter. ,Nadenkend over de relatie tussen zijn ouders, zocht Thomasse als tegenhanger voor De Telegraaf naar een dagblad dat model zou kunnen staan voor de positie van zijn moeder. Hij koos voor De Standaard, een dagblad dat de positie van de Anti-Revolutionaire Partij en de Gereformeerde Kerken in Nederland vertegenwoordigde.

De Standaard bleef in de oorlog verschijnen en probeerde vooral een neutrale houding aan te nemen. Uiteindelijk zwichtte de krant voor de druk van de bezetters en beriep zich daarbij op de bijbel: Ieder mens moet zich onderwerpen aan de overheden, die boven hem staan. Want er is geen overheid dan door God en die er zijn, zijn door God gesteld.”

Door de voorpagina’s als portret te presenteren, trekt Thomasse verbindingen tussen het persoonlijke met het publieke. Hij laat zien hoe sociale, politieke en religieuze machtsstructuren, onze identiteit bepalen en elkaar wederzijds beïnvloeden. De relatie tussen het nieuws van 20 juli en het vervolg daarvan op 27 juli 1943 toont de onontkoombare verbondenheid der gebeurtenissen, zoals die ook geldt voor de relatie tussen Thomasse’s ouders.

De titel van het werk verwijst naar de medicijnen die zijn ouders gebruikten om hun leven leefbaar te maken. Daarmee geeft de kunstenaar aan hoe ingrijpend deze relatie was. Daarnaast stelt Thomasse het gebruik van geneesmiddelen als symptoombestrijding ter discussie.

Context