Of Other Worlds That Are In This One

Tony Chakar

Verworven in 2018
met steun van / with support of Stichting Promotors Van Abbemuseum

'Of Other Worlds that Are in This One' werd voor de eerste keer getoond op de Biënnale van São Paulo in 2014 en kreeg een nieuwe vorm in Chakar's grote solotentoonstelling in het Beiroet Art Center in 2017. De installatie bestaat uit een metalen wand met afbeeldingen van personen die Chakar bij toeval ontdekte op foto’s die hij tijdens zijn reizen maakte van lege stadsgezichten. De software slaagde er slechts ten dele in een menselijk gezicht van een object te onderscheiden. Deze irrationaliteit identificeerde Chakar als 'momenten van visie', als breuken in het weefsel van onze wereld die mogelijk inzicht geven in 'een andere wereld die zich in deze bevindt'. Deze afbeeldingen combineert hij met teksten van esoterische geschriften uit de islam, het christendom en de Kabala, die uit de metalen wand zijn gesneden. Het licht van de tentoonstellingsruimte projecteert de teksten op de muur achter de metalen wand, in een spel van licht en schaduw.

Tony Chakar woont en werkt in Beiroet. Sinds 1999 ontwikkelt hij projecten die ingaan op de complexe sociale, politieke en religieuze geschiedenis van zijn geboortestad en regio. Sporen van oorlog en vernietiging, nieuwbouw en gentrificatie domineren de publieke ruimte, monotheïstische religies strijden om de suprematie in de regio. Chakar gebruikt taal, afbeeldingen en architecturale vormen om deze complexiteit te vangen in een lichamelijke ervaring.