Oogst
Beschrijving
In 1937 heeft het Van Abbemuseum dit schilderij gekregen van de stad Antwerpen als blijk van waardering voor de tentoonstelling Hedendaagsche Belgische schilder- en beeldhouwkunst. Het is een vroeg werk van Victor Dolphyn vervaardigd tijdens zijn opleiding van 1932 tot 1938 aan het Hoger Instituut te Antwerpen. Hier werd hij later zelf docent en gaf hij onder andere les aan de Eindhovense kunstenaar Cornelis le Mair. De man en de vrouw op dit schilderij hebben een stevig en sterk lichaam, het resultaat van het harde werk dat zij verrichten. Het werkproces van de kunstenaar is af te lezen: er zijn ruwe, vastberaden verfstreken en verschillende verflagen zichtbaar.
[tentoonstellingstekst 2017]
Queer perspectief
Er zijn drie hoofdpersonen in dit schilderij: een man, een vrouw en een kind. Wat zijn het volgens jou? Boeren? Vermoedelijk wel, vooral omdat we op de achtergrond twee andere personages ontwaren die op het land aan het werk zijn. Maar als je antwoord een gezin is, betekent het misschien dat je het model van het kerngezin hebt geïnternaliseerd. Kijk goed en volg hun blikken. Ze maken je bewust van de culturele constructie van genderrollen. De ene die geaccepteerd wordt als de patriarch is nogal viriel en kijkt degene aan die de rol van moeder speelt terwijl het jonge meisje ons meeneemt in de scène die zij spelen. We zijn getuige van heteronormativiteit. Dit is echter geen model waaraan je in de eenentwintigste eeuw zou moeten voldoen. Er zijn vrouwen die geen kinderen willen, partners van hetzelfde geslacht die willen adopteren … de mogelijkheden zijn eindeloos.
%>Tags: heteronormativiteit, gender vs. sekse, performativiteit