Peinture angulaire. Les deux bandes blanches extrêmes sont recouvertes de peinture blanche

Daniel Buren

Verworven in 1976

'Peinture angulaire' is gemaakt door de Franse kunstenaar Daniel Buren. Een stuk markiezendoek met afwisselend oranje en witte verticale strepen hangt in de hoek van de museumzaal. Het doek is zo aan de muur bevestigd dat elke zijde evenveel strepen heeft. Elke streep is precies 8,7 cm breed, behalve twee witte strepen aan de buitenrand: deze zijn ongeveer de helft smaller. De op een na buitenste witte strepen zijn met witte acrylverf overschilderd. De onderkant van het doek begint precies boven de vloerplint, de bovenkant van het doek eindigt bij de rand van het plafond.

Een tijd lang gebruikt Daniel Buren voor zijn werken markiezendoek met verticale strepen van dezelfde breedte. Binnen één werk kiest hij voor een bepaalde kleur die wordt afgewisseld met wit. Om de relatie met de schilderkunst vast te houden, overschildert hij dikwijls één of meer witte strepen, meestal de buitenste. De strepen worden zijn merkteken. Als drager gebruikt Buren behalve markiezendoek soms ander textiel, papier, hout, of plastic. De vorm van het werk staat altijd in relatie tot de plek waar het uitgevoerd of getoond wordt. Centraal in Burens werk staan het denken over kunst en over zaken die een rol spelen bij de totstandkoming en de acceptatie van kunst. Het wordt daarom gerekend tot de conceptuele kunst.

Buren's werk is niet alleen te zien in musea en galeries, maar ook in stedelijke openbare ruimten zoals op reclameborden, op stadsbussen, in metrostations en als vlaggen boven de straat. De plaats en de situatie waarin het werk gemaakt en getoond wordt, zijn voor Buren belangrijk. Hij gebruikt de plaats waar zijn werk zich bevindt om aan te tonen dat 'kunst' ontstaat binnen een vastomlijnd kader. Getoond in een galerie of museum krijgt zijn werk meteen de status van een kunstwerk. Maar in de openbare ruimte wordt het meestal niet direct als kunst herkend. Het kan zijn dat men de strepen beschouwt als een versiering of als een onduidelijke reclameboodschap. Desondanks streeft Buren naar een situatie waarin zijn werken in elke context herkenbaar zijn als kunstwerken.