Portret van een jonge man (initiatie)

2058.jpg

Tiong Ang

Verworven in 1994
Inventaris nummer 2058

Dit werk van Tiong Ang laat het hoofd zien van een jongeman die een oogoperatie ondergaat. Zijn ene oog is gesloten. Het andere wordt met behulp van medische instrumenten wijd geopend, maar het ziet op dat moment net zo min als het gesloten oog. De houten drager van het schilderij is 13 cm dik en bestaat uit twee delen die tegen elkaar geplaatst zijn. De randen die het midden vormen, zijn afgerond. De voorstelling loopt door over de twee delen. De buitenranden lopen schuin naar binnen. De dikte van de drager en de opvallende randen geven het werk een sterk fysieke aanwezigheid. Het in zwart/wit beschilderde linnen is bespannen met een gele en een zwarte voile. Deze bemoeilijken het herkennen van de voorstelling maar trekken tegelijkertijd juist de aandacht. De nieuwsgierige bezoeker wordt bijna letterlijk in de verleiding gebracht de sluier op te lichten. De voiles en de rondingen van het werk geven het iets sensueels.

Angs voorstellingen zijn meestal gebaseerd op bestaand beeldmateriaal dat via massacommunicatiemiddelen als kranten, tijdschriften en televisie wordt verspreid. Uit deze "ongevraagde onophoudelijk aangevoerde beelden" isoleert Ang er een en presenteert dit beeld zo dat het in alle rust bekeken en overdacht kan worden. De enorme stroom van beelden die de mens dagelijks over zich uitgestort krijgt, leidt onvermijdelijk tot vervlakking of zelfs immuniteit ten aanzien van wat er in de wereld gebeurt. Het betekenisvolle zien raakt verloren in de grote hoeveelheid van het te verwerken beeldmateriaal en de snelheid waarmee dit gepresenteerd wordt. Ang probeert hieraan een tegenwicht te bieden.

Tijdens een verblijf in West-Afrika in 1990 raakt Ang gefascineerd door initiatierituelen. Deze gaan vaak gepaard met een zekere vorm van verminking. Ang verwijst hiernaar door een oog te schilderen dat (tijdelijk) verminkt is, maar hij verminkt ook de voorstelling door haar in tweeën te klieven. Een initiatieritueel dient om de overgang naar een nieuwe (levens)fase te markeren. In 'Portret van een jongeman (initiatie)' is dat een nieuwe fase van zien. Letterlijk wordt, wanneer de operatie slaagt, zijn gezichtsveld verbreed. Maar dit beeld dient vooral als metafoor voor het innerlijk zien: een moment van verstilling en bezinning dat leidt tot inzicht in en begrip van wat werkelijk waardevol is. De vorm en de voorstelling van Angs werk vertellen hetzelfde verhaal. Ze nodigen ons uit even pas op de plaats te maken om vervolgens verrijkt weer verder te kunnen.