Portret van twee jongens (initiatie/chirurgie)

Tiong Ang

Verworven in 1996
Locatie VAM, B0, 09, 00
met steun van / with support of Mondriaan Fonds

Dit schilderij van Tiong Ang laat twee bijna spiegelbeeldige jongenshoofden zien. De hoofden zijn schuin van opzij weergegeven; in het midden ervan zit een groot, frontaal geschilderd oog. Boven elk oog bevindt zich een vorm die lijkt op een afsluitklep daarvoor. Het werk bestaat uit drie delen: twee zijpanelen en een ongeveer twee maal zo breed middendeel. Aan de kanten waar de delen elkaar raken, zijn ze afgerond. Er is een dunne voile over elk deel gespannen.,Dit werk mag ook op andere manieren tentoongesteld worden. De zijdelen kunnen direct tegen elkaar aan gehangen worden, of los van elkaar op twee tegenover elkaar liggende wanden. Het middenpaneel wordt dan weggelaten. Ook kan het middendeel iets schuin tegen een muur geplaatst worden. De zijpanelen rusten daar dan tegen en verbergen het middendeel.

Ang werkt dikwijls met dikke panelen die afgeronde kanten hebben. Hij schildert daarop een voorstelling, die gebaseerd is op fotomateriaal. Daarover spant hij een of meer lagen voile doek. De voile bemoeilijkt het herkennen van de voorstelling, maar trekt tegelijkertijd juist de aandacht. De dikte van de panelen en de rondingen van de zijkanten zorgen voor een sterk fysieke aanwezigheid van het werk. Daarnaast geven de voiles en de rondingen het werk iets sensueels. De voorstelling op Angs schilderijen loopt altijd door over de verschillende delen. Ze wordt als het ware doorsneden. Ang verwijst hiermee naar verminking. Tijdens een verblijf in West-Afrika in 1990 raakt hij gefascineerd door initiatierituelen. Deze gaan vaak gepaard met een zekere vorm van verminking. De figuren die Ang hier schildert zijn ook misvormd: ze hebben afwijkende ogen en oren.

Ang vraagt aandacht voor het zien: niet alleen het letterlijke zien, maar vooral ook het innerlijke zien. De grote stroom van beelden die de mens dagelijks over zich uitgestort krijgt via media als kranten, tijdschriften en televisie, leidt tot vervlakking of zelfs immuniteit ten aanzien van wat er in de wereld gebeurd. Ang wil daar een tegenwicht aan bieden. Zowel de vorm van zijn werk als de voorstelling, nodigen de bezoeker uit even pas op de plaats te maken, zich te bezinnen op het zien en daarna verrijkt weer verder te gaan. Ook dit 'Portret van twee jongens' vraagt aandacht voor het zien. Wanneer de delen alledrie getoond worden, zie je dat de ogen en de oogkleppen wijd open staan. Als alleen de zijpanelen zichtbaar zijn, ontbreken de ogen. Maar daardoor wordt juist het verlangen naar het zien opgeroepen.