Provisional floor plan 'Self-portrait as a building'

Mark Manders

Verworven in 2001
met steun van / with support of Mondriaan Fonds

Toen Mark Manders achttien was begon hij aan zijn project ‘Self-Portrait as a Building’. Deze plattegrond is een van de vele onderdelen die samen het zelfportret vormen. Hij wilde zich eerst uiten in woorden maar “Ik hou niet van het idee om geschreven zinnen te gebruiken om het publiek te dicteren wat ze precies moeten denken.” Om het niet te persoonlijk te maken wil Manders het abstract houden. Aan de hand van de plattegrond kan iedereen eigen gedachten construeren. Het resultaat is een zelfportret dat afhangt van zowel de maker als de toeschouwer.