Rasterreliëf met grijs-geel verticaal

Jan Maaskant

Verworven in 1977

In 'Rasterreliëf met grijs-geel verticaal' heeft de Belgische kunstenaar Jan Maaskant vier even lange roestvrij stalen staven samengevoegd tot een raster. Het midden daarvan bestaat uit een gesloten vierkant, de uiteinden zijn open. Links op het raster is verticaal een smalle aluminium plaat bevestigd, die omspannen is met linnen. Daarop heeft Maaskant met acrylverf een smalle gele en een iets bredere grijze baan geschilderd. Het raster wordt met aluminium staafjes van ongeveer vijf centimeter lang aan de wand bevestigd. Hierdoor lijkt het te zweven. De grijs-gele verticaal is met iets langere staafjes aan het raster gemonteerd.

Maaskants werk ontwikkelt zich van sculpturen met een gesloten massa naar open beelden die opgebouwd zijn uit verschillende elementen. De ruimte tussen die elementen gaat, net als de ruimte om het werk als geheel, een steeds sterkere rol spelen. Maaskant ziet sculptuur als de geleding van ruimte. Vanaf het midden van de jaren zeventig maakt hij vooral wandreliëfs. Via de wand kan hij de omringende ruimte in zijn werk betrekken zonder dat er storende factoren op inwerken. Bij plaatsing van een beeld op de vloer van een expositiezaal of in de openbare ruimte kan de aanwezigheid van publiek of van andere objecten de werking van het beeld beïnvloeden. Ook de hoedanigheid van de ruimte zelf kan van invloed zijn op een beeld. Een wand is voor Maaskant een beter te beheersen ruimte.

Volgens Maaskant wordt de maatschappij bepaald door structuren. Het individu verhoudt zich op een specifieke manier tot die structuur. Dit principe komt op een beeldende manier tot uitdrukking in zijn werk. Hij verwijst niet naar concrete dingen in de werkelijkheid, maar hij houdt zich bezig met "het interpreteren van levende gegevens".,In 'Rasterreliëf met grijs-geel verticaal' combineert hij een neutrale structuur als het roestvrij stalen raster met een persoonlijker, geschilderd element. Hij gebruikt geometrische vormen vanwege hun neutrale karakter. Kleur staat voor het individuele. Over zijn reliëfs in het algemeen zegt Maaskant: "De reliëfs zijn dan ook naast modellen voor sculptuur ook modellen die voortkomen uit menselijke verhoudingen.",