Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Reus

0318.JPG

1961

Lucebert

Momenteel niet op zaal
Verworven in 1961
Inventaris nummer 318

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

'Reus' van de Nederlandse kunstenaar Lucebert is een donker schilderij. Op een ondergrond van hoofdzakelijk bruine en zwarte verf tekent zich in dunne witte lijnen een hoofd af. De ogen zitten helemaal bovenin; de mond nog boven het midden van de beeldvullende kop. Wat precies de mond vormt, is moeilijk te bepalen; de zwarte omtrek met verticale strepen, of de dunne witte lijnen en kleuren daartussen, of dat alles bij elkaar. In ieder geval wordt het beeld van een grote mond met tanden opgeroepen.

Luceberts werk maakt in 1949 deel uit van een tentoonstelling van de Cobrabeweging. Feitelijk heeft deze beweging - opgericht in 1948 - maar drie jaar bestaan. Daarna gaan de kunstenaars ieder hun eigen weg, maar ze dragen de sporen van Cobra met zich mee. De Cobraschilders nemen vaak mythologische wezens, fabeldieren of gekwelde personen als uitgangspunt voor een schilderij. Deze wezens worden op een kinderlijk naïeve manier weergegeven. De schilders rond Cobra zijn zeer geïnteresseerd in de beeldende uitingen van mensen die, niet gehinderd door artistieke regels en conventies, hun gevoelens direct in beeld brengen. Zij denken daarbij aan kinderen, geesteszieken, 'primitieve' volkeren. Eenzelfde directheid streven ze na in hun eigen werk. Daarbij hebben ze ook aandacht voor het materiaal waarmee ze werken: hoe verf spat of druipt, hoe vlekken in elkaar lopen, hoe kleuren en vormen zich als zelfstandige elementen gedragen.

In 'Reus' is de invloed van Cobra duidelijk terug te vinden. Qua onderwerp en schilderwijze sluit het schilderij bij deze beweging aan. Lucebert benut de mogelijkheden van zijn materiaal. Op de ene plaats laat hij de verf vrij druipen, op de andere plaats zet hij gericht een stevige lijn. Sommige lijnen ontstaan door de verf kringelend over het doek te gieten, andere worden in de verf gekrast. Het materiaalgebruik draagt bij aan de expressieve lading die het schilderij heeft: de donkere kleuren, de vlekken en krassen benadrukken het dreigende en het 'lelijke' dat het onderwerp 'reus' oproept. De hoog in het gezicht geplaatste ogen zijn typerend voor een kindertekening.

Context