Schoorsteen in de wolken (Palais des Boosaards)

René Daniëls

René Daniëls

Verworven in 1989
Locatie VAM, B1, 05, 00

In 1983 maakt René Daniëls een serie schilderijen waarin hij speelt met de uitspraak van het Franse begrip ‘beaux arts’ (‘schone kunsten’) dat in het Nederlands klinkt als ‘boozaar’ en gemakkelijk geassocieerd wordt met ‘boosaard(s)’. Daniëls heeft een haat-liefde verhouding met de kunstwereld. Hij vindt erkenning belangrijk, maar ziet ook kwalijke kanten aan het museum- en galeriewezen.

Op het kleurrijke, drukke schilderij hier is een man te ontdekken met zijn benen en hoofd naar rechts gericht, en zijn armen naar links. Ze lijken weggeblazen te worden door een luchtstroom die van rechts uit een ventilator komt, die ook een hoge hoed zou kunnen zijn. Mogelijk heeft de man een doek in zijn handen en heeft hij zojuist de luchtstroom uit de hoge hoed getoverd. In een schilderij uit 1984 ('Alzumeazume') komt zo’n zelfde man voor, maar daar is de ventilator/hoge hoed duidelijk een schoorsteen geworden op het dak van een huis, dat 90 graden gedraaid in beeld staat. Daniëls maakt in 1983 meer schilderijen waarin een hoge hoed wordt afgebeeld. De kunstenaar als tovenaar die met steeds nieuwe trucs een publiek moet amuseren?

[2020]