Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Schüttbild

1153.JPG

1982

Hermann Nitsch

Momenteel niet op zaal
Verworven in 1983
Inventaris nummer 1153

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

Twee doeken van twee bij drie meter vormen dit 'Schüttbild' van de Oostenrijkse kunstenaar Hermann Nitsch. Ze worden tegen elkaar aan gepresenteerd, en zijn grotendeels bedekt met bloedrode verf. De verf is er gezien de vele spatten waarschijnlijk met een heftig gebaar tegenaan gesmeten. Op diverse plaatsen is er vervolgens met blote voeten door de verf gelopen, getuige de voetafdrukken op het doek.

Hermann Nitsch houdt zich vanaf 1960 bezig met 'Aktionsmalerei'. Hij maakt schilderijen met roestbruine of bloedrode verf en was, die hij soms met handen en voeten aanbrengt. Vaak ook gooit hij dunne verf direct tegen het doek. Deze druipt of spat dan uit. In tegenstelling tot de Amerikaanse action painting, waarin de verf zich uitsluitend als verf laat bekijken, wekken Nitsch' doeken veelal afschuw op door hun gelijkenis met vers of geronnen bloed. ,Nitsch behoort evenals Brus en Schwarzkogler tot het Wiener Aktionismus. Deze kunstenaars proberen via shockerende acties en performances taboes te doorbreken en grenzen te verleggen om daarmee de vrijheid van het individu te vergroten. Foto's van Nitsch' performances en overblijfselen daarvan in de vorm van besmeurde verbanden, kelken en kazuifels worden in tentoonstellingen gepresenteerd. Zo kan de bezoeker zich daar een voorstelling van maken.

Sinds 1963 organiseert Nitsch performances onder de noemer Orgien Mysterien Theater. Hierin laat hij mensen naakt of in doeken gewikkeld optreden en gebruikt hij levende en dode dieren. Mens en dier worden onderworpen aan kruisigingrituelen. De deelnemers worden met bloed en met de uitgenomen organen van de dieren besmeurd. Het geheel wordt begeleid door ter plekke gemaakte muziek en er is rijkelijk wijn aanwezig. Deze optredens kunnen enkele uren tot enkele dagen duren. Het zijn voorbereidingen op Nitsch' ultieme kunstwerk: het zes-dagen-spel. Dit heeft een mystiek en orgiastisch karakter. De deelnemers raken in een roes en laten, bevrijd van burgerlijke conventies, hun energie de vrije loop. Het spel dient als verheerlijking van het leven. Nitsch' Orgien Mysterien Theater is een mengeling van provocatie en devotie. Het leunt sterk op christelijke rituelen, klassieke mythologie en alchemistische praktijken.

Context