Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Sculpture

1522-01.jpg

1982

Didier Vermeiren

Momenteel niet op zaal
Verworven in 1987
Inventaris nummer 1522

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

Voor het werk 'Sculpture' van de Belgische kunstenaar Didier Vermeiren zijn twee identieke marmeren sokkels gebruikt. Hij zet er een rechtop op de vloer, de andere wordt ondersteboven op de eerste sokkel geplaatst. Qua vorm en materiaal doen de sokkels traditioneel aan.,Vermeiren neemt dikwijls een sokkel als uitgangspunt voor zijn werk. Dat kan variëren van een klassiek, rijk gedecoreerd exemplaar tot een moderne, strakke sokkel. Met deze sokkels maakt hij sculpturen die dikwijls bestaan uit twee op elkaar geplaatste elementen. Dat kunnen twee dezelfde sokkels zijn, maar bijvoorbeeld ook een gegoten sokkel en de mal waar deze uitkomt. Vermeirens sculpturen worden nooit op een sokkel gepresenteerd.

Vermeiren verwijst met zijn werk zowel naar klassieke als moderne beeldhouwkunst. Een klassieke sculptuur bestaat uit een gesloten volume. De maker van een klassiek beeld houdt zich niet expliciet bezig met de relatie tussen sculptuur en omgeving. Zo'n beeld staat op zichzelf. De sokkel waarop het gepresenteerd wordt, benadrukt dit isolement. In de moderne beeldhouwkunst verdwijnt de sokkel. De kunstenaar streeft juist naar het doorbreken van het idee van een sculptuur als opzichzelfstaand object en houdt zich bewust bezig met de relatie sculptuur en omgeving. Het beeld als afspiegeling van iets uit de werkelijkheid speelt geen hoofdrol meer. Abstracte begrippen als gewicht, maat, materiaal, open en gesloten vorm worden zelfstandig aan de orde gesteld.,Ook kunnen vragen over het maken en functioneren van een beeld het thema van het werk zijn.

Vermeiren is klassiek in zijn benadrukken van een sculptuur als opzichzelfstaand ding. Er is in zijn werk sprake van een duidelijke begrenzing van het object. Zijn beelden verwijzen nadrukkelijk naar de plek die zij innemen op de vloer. Maar zij representeren niets. De sokkelbeelden verwijzen naar bestaande sokkels, maar dat zijn slechts platforms voor representatieve beelden. Door een sokkel op een sokkel te zetten vraagt Vermeiren aandacht voor de plaats van het beeld zonder een beeld in klassieke zin neer te zetten. Hij heft de scheiding tussen sokkel en sculptuur en tussen klassieke en abstracte beeldhouwkunst op. Een sculptuur is voor hem een aanwezig lichaam.

Context