Self-Heterotopia, Catching Up with Self

Hüseyin Bahri Alptekin

Verworven in 2007
met steun van / with support of Mondriaan Fonds

De installatie bestaat uit voorwerpen en,beeldmateriaal dat Alptekin over een periode,van 16 jaar verzamelde tijdens zijn vele,reizen door Azië, Afrika en Zuid-Amerika.,Elk voorwerp herbergt andere verhalen,en getuigt van Alptekins aandacht voor en,nieuwsgierigheid naar de wereld. Tegelijkertijd,zijn het voor hem voorwerpen waar zijn,eigen herinneringen achter schuilgaan en die,samen als het ware een deel van zijn leven,documenteren.

Self-Heterotopia, Catching Up,with Self is gerelateerd aan het concept Heterotopia,van filosoof en sociaal theoreticus,Michel Foucault. Foucault: ‘De heterotopie,is in staat om op een enkele werkelijke plek,meerdere ruimten, meerdere plaatsen naast,elkaar te zetten die in wezen onverenigbaar,zijn.’ Dit werk van Alptekin is ook te begrijpen,als een vorm van zelfonderzoek. Met Self-,Heterotopia lijkt hij een methode te hebben,ontwikkeld om kennis over zichzelf in de,wereld inzichtelijk te maken.

tentoonstellingstekst 2013