Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Senza titolo

1530.JPG

1983

Ettore Spalletti

Momenteel niet op zaal
Verworven in 1987
Inventaris nummer 1530

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

Dit schilderij van Spalletti bestaat uit een dikke laag gipsverf, aangebracht op een paneel. De gestolde massa steekt enigszins uit over de randen. Om de zijkanten van het paneel is een strook karton bevestigd. Bij de hoeken zit deze strak tegen het werk aan; naar het midden toe is er ruimte tussen de strook en het paneel. Het geheel is in een zachte blauwgroene kleur geschilderd. De verflaag is aan de voorkant van het paneel gladgeschuurd.

Spalletti zegt over zijn techniek: "Ik maak een verfmassa door gipsverf (gesso) te mengen met lijm. Die spreid ik uit over een doek of een wand (hier een paneel) terwijl ze nog warm is... op de verse verfmassa breng ik kleur aan, en het pigment wordt daardoor opgenomen zodat de hele laag van kleur doordrongen wordt, maar in gedempte vorm... Later wanneer de kleurmassa droog is, bewerk ik haar met schuurpapier... Het oppervlak is niet meer uitsluitend kleur, maar wordt tot poeder... een kleur die niet bestaat maar die verschijnt in het schuursel." Omdat het pigment op de ene plek meer verzadigd is dan op de andere, krijgt Spalletti's werk een huid die niet egaal van kleur is. Bovendien is de ervaring van de kleur afhankelijk van het licht dat erop valt. Tegelijkertijd is de kleur van het schilderij van invloed op de ruimte waarin het tentoongesteld wordt. De interactie tussen het kunstwerk en zijn omgeving speelt een belangrijke rol in Spalletti's werk.

Naast zijn kleuren, kiest Spalletti ook zijn vormen zeer zorgvuldig. Zijn objecten houden het midden tussen sculptuur en schilderkunst. Hij maakt vrijstaande vormen die hij, net als zijn vlakkere werken, voorziet van een monochrome verflaag. De kleur vraagt evenveel aandacht als de vorm, en ontkracht in zekere zin de materialiteit van het object. Spalletti's schilderijen krijgen juist een ruimtelijke kwaliteit door de aandacht die hij besteedt aan de randen en aan de omlijsting. Er ontstaat een wisselwerking tussen het materiële en objectachtige enerzijds, en de kleur die de materie als het ware transformeert tot iets ongrijpbaars anderzijds. Spalletti's werken zijn geworteld in de traditie van Italiaanse frescoschilders als Giotto en Pierro della Francesca. Ze zijn verstild en sereen, maar ook sensueel en sprankelend.

Context