Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Silberrotor

0323.JPG

1965

Heinz Mack

Momenteel niet op zaal
Verworven in 1966
Inventaris nummer 323

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

'Silberrotor' van de Duitse kunstenaar Heinz Mack bestaat uit een ondiepe houten bak die beplakt is met dun aluminium. In de bak bevindt zich een schijf die langzaam rond kan draaien met behulp van een elektromotor. De schijf is beplakt met stukjes aluminium van dezelfde soort als de bak. Ze zijn in verschillende richtingen aangebracht. De bak is afgedekt met een glasplaat die in smalle verticale banen afwisselend mat en helder is. Wanneer de schijf in beweging is, wisselt de aanblik ervan voortdurend doordat het licht dat erop valt steeds anders gereflecteerd wordt. Het gestreepte glas versterkt het caleidoscopische effect van de draaiende aluminiumstructuur.

Het materiaal waarvan 'Silberrotor' gemaakt is en de werking van het object verraden een interesse in industriële materialen en in techniek. Deze interesse deelt Mack met zijn collegakunstenaars Piene en Uecker. Samen vormen ze de groep Zero. Deze groep ontstaat eind jaren vijftig vanuit een afkeer van de expressionistische kunstvormen die op dat moment in de kunstwereld de boventoon voeren. De kunstenaars van Zero doen afstand van de heftige emotie en het persoonlijk handschrift. Ze zoeken aansluiting bij het dagelijks leven door onpersoonlijke, 'niet artistieke' materialen als uitgangspunt voor hun werk te nemen. Aanvankelijk maken ze monochroom witte schilderijen waarin geen sprake is van compositie, maar van structuur: geen subjectieve ordening van ongelijke delen, maar een objectieve ordening van gelijke elementen.

De kunstenaars van Zero suggereren in hun witte structuurschilderijen dikwijls beweging. Lichtval speelt hierbij een belangrijke rol. Later gaan ze werkelijke beweging toepassen in hun werk, zoals Mack in zijn 'Silberrotor'. Ze zijn gefascineerd door immateriële verschijnselen als licht en beweging en vinden deze belangrijker dan het tastbare object. Ze streven naar een samengaan van kunst, techniek en natuurverschijnselen, met het doel een sensatie van tijdloosheid en oneindigheid te bewerkstelligen. ,

Context