SMALL STONES SCATTERED ON THE GROUND

Lawrence Weiner

Verworven in 1986
schenking kunstenaar / donation artist

Dit werk van de Amerikaanse kunstenaar Lawrence Weiner bestaat uit de tekst SMALL STONES SCATTERED ON THE GROUND. Op deze afbeelding is de tekst in zwarte hoofdletters aangebracht op de wand van een expositiezaal in het Van Abbemuseum Entre'act, de tijdelijke huisvesting tussen 1995 en 2003.,Een werk van Weiner bezitten, houdt in dat de eigenaar een certificaat heeft met daarop de tekst, en het recht om deze tekst uit te (laten) voeren. Hij is daarbij vrij in het bepalen van het formaat, het type, de kleur en de plaatsing van de letters op een ondergrond. Weiner stelt zijn teksten in het Engels. Ze mogen daarnaast ook in de taal die op de plek van uitvoering gesproken wordt, weergegeven worden.

Begonnen als schilder, gebruikt Weiner sinds 1968 taal als middel voor zijn werk. Hij bedenkt teksten die door hemzelf of door anderen ter lezing aangeboden kunnen worden aan een publiek. Hij vindt dat de uiteindelijke verschijningsvorm van zijn werk er niet toe doet. Het omschrijven van zijn werk door middel van taal vindt hij voldoende. Hij zegt hierover: "1. De kunstenaar kan het werk zelf maken. 2. Het werk kan worden vervaardigd. 3. Het werk hoeft niet uitgevoerd te worden. Alle mogelijkheden zijn gelijk en komen overeen met de bedoeling van de kunstenaar. De beslissing over hoedanigheid ligt bij de ontvanger bij gelegenheid van de ontvangst.",Hoewel hij het medium taal hanteert, wordt Weiner beschouwd als beeldend kunstenaar. Wanneer de kijker een tekst van Weiner leest, kan hij zich daarbij een beeld vormen.

Weiners eerste teksten beschrijven een concrete, goed voorstelbare handeling of situatie. Latere teksten kunnen abstracter zijn en hebben meer betrekking op het creëren van een mentale ruimte dan van iets concreet voorstelbaars. 'SMALL STONES SCATTERED ON THE GROUND' is een voorbeeld van de eerste soort. Maar elke beschouwer zal zich een verschillende beeld vormen van de stenen, van de ondergrond, en van de manier waarop de stenen daarover verspreid zijn. ,Weiner is een van de grondleggers van de conceptuele kunst. Het idee staat daarin voorop, de uitvoering is ondergeschikt. De verschijningsvorm van een conceptueel werk is dikwijls van toevallige omstandigheden afhankelijk. In Weiners geval is de uitvoering meestal tijdelijk. Na een tentoonstellingsperiode wordt de tekst verwijderd of overgeschilderd. Een volgende keer kan hij in een andere vorm weer verschijnen.