Stadsgezicht
Beschrijving
Het gebouw links heeft Willink gebaseerd op het Amsterdamse pand aan de Vondelstraat op de kruising met de Tesselschadestraat. In 1935 verhuisde Willink naar de Ruysdaelkade, op 10 minuten loopafstand van deze plek. Daar zou hij de rest van zijn leven blijven wonen. Na een reis door Italië, waar hij kennis maakte met het werk van de Italiaanse schilder Giorgio De Chirico, veranderde Willink in 1931 zijn schilderwijze. De invloed van De Chirico’s metafysische stijl is zichtbaar in Stadsgezicht uit 1934: het lege, stille plein, de langgerekte schaduwen en de tijd die stil lijkt te staan. Het ontbreken van figuren en de onnatuurlijke belichting zorgt voor een onheilspellende sfeer. Sommigen denken de crisis van de jaren dertig erin te lezen. Hijzelf zei over zijn werk: ‘Ik bind zakelijkheid aan droom - al mag mijn droom meer van demonie dan van gelukzaligheid zijn,vervuld.’ Willink noemde zijn werk ‘imaginair realisme, de uit de verbeelding geschilderde,werkelijkheid.’
[tentoonstellingstekst 2013]