Steinkohlebergwerk - Zeche Hannibal - Bochum-Hofstede Ruhrgebiet

1973-1974

Bernd & Hilla Becher

Verworven in 1983

Dit werk van de Duitse kunstenaars Bernd en Hilla Becher bestaat uit 85 foto's die in 19 groepen zijn onderverdeeld. Samen brengen zij een gehele kolenmijn systematisch in beeld. Eén groep toont tien overzichtsfoto's die een indruk geven van het totale complex en hoe dat in het landschap ligt. De overige groepen geven telkens een onderdeel van het complex weer zoals de schachtbok, de cokesoven, de koeltoren. Hoe complexer het onderdeel is, des te meer foto's worden eraan gewijd. Ze zijn telkens vanuit een andere hoek genomen en geven, met een vaste afstand, een rondgang om het object weer. De groep gewijd aan de schachtbok bijvoorbeeld bestaat uit acht foto's. Vier zijn er frontaal genomen waardoor er één zijde van de bok recht in beeld staat. Deze worden afgewisseld met vier diagonaal genomen foto's die twee zijden van de bok in perspectief weergeven. De foto's worden in blokken gepresenteerd.

Bernd en Hilla Becher maken de opnames van 'Zeche Hannibal' in 1973 en 1974. De mijn is dan gesloten maar nog niet gesloopt. De Bechers fotograferen sinds 1959 industriële architectuur, o.m. watertorens, gashouders, hoogovens en schachttorens. Ze geven de gekozen objecten zo neutraal mogelijk weer. De foto's zijn altijd zwart-wit. Het object wordt zoveel mogelijk midden in beeld gebracht. De foto's worden gemaakt bij een egaal bewolkte lucht, zodat de weersgesteldheid geen dramatische effecten teweeg brengt. De Bechers werken met een technische camera, die het mogelijk maakt sterke perspectivische vertekeningen te corrigeren. Ze willen via hun foto's zoveel en zo duidelijk mogelijke informatie geven over de in beeld gebrachte objecten. Ze kiezen meestal voor een hoog standpunt, waardoor je als beschouwer ook informatie krijgt over de ligging op het terrein.

Het gaat Bernd en Hilla Becher niet om het maken van foto's met een artistieke of esthetische waarde. De fotografie dient puur als registratiemiddel; als middel waarmee dingen geïnventariseerd en gedocumenteerd kunnen worden. Zo kan er kennis van genomen worden, ook wanneer de gefotografeerde objecten niet meer bestaan. Ondanks hun streven naar neutraliteit, hebben de fotoseries van de Bechers een zeer eigen gezicht. Daarom worden ze als kunst gepresenteerd. ,Vanwege het feit dat het werk van de Bechers een consequent onderzoek is op een specifiek terrein met duidelijke criteria t.a.v. de vormgeving, kan het in verband gebracht worden met de conceptuele kunst en de minimal art van kunstenaars als LeWitt, Brouwn en Buren.