Stil: Fliegen Weiss mit Raster

Markus Lüpertz

Verworven in 1980

Dit schilderij van de Duitse kunstenaar Markus Lüpertz bestaat grotendeels uit driehoekige vormen. Sommige daarvan hebben een tamelijk egale kleur, andere zijn voorzien van een stippenpatroon. Een aantal keren heeft Lüpertz twee effen driehoeken van dezelfde kleur zo tegen elkaar geplaatst dat ze samen een vlieger vormen. Langs de onderrand van het schilderij zijn drie rechthoeken geschilderd, voorzien van streepjes of ruiten. Linksboven is het doek blauw, naar beneden toe overgaand in een blauw stippenpatroon op rode ondergrond. Hierin bevindt zich een 'wolkje' wit met groene stippen. De verf is dun aangebracht. Met uitzondering van de lijnen en streepjes onderaan, is het doek met grove penseelstreken beschilderd.

Markus Lüpertz treedt, evenals zijn Duitse collega's Baselitz, Immendorf, Penck en Kiefer, vanaf het midden van de jaren zestig naar buiten met grof geschilderde figuratieve schilderijen, waarin beladen motieven niet worden geschuwd. Dit is opmerkelijk in een tijd waarin toonaangevende musea en galeries zich vooral richten op abstracte, niet persoonlijke, minimalistische en conceptuele kunst. De jonge Duitsers keren het modernisme de rug toe. Hun manier van schilderen wordt wel neo-expressionisme genoemd. Ze treden provocerend op met thema's die verwijzen naar de Duitse geschiedenis. Lüpertz schildert bijvoorbeeld soldatenhelmen, legerjassen en vormen die refereren aan de Duitse grensversperringen. Toch gaat het bij Lüpertz niet om de betekenis van deze voorwerpen. Ze dienen slechts als motief tot schilderen.

Lüpertz is van mening dat alles een motief voor een schilderij kan zijn. Waar het om gaat is de schilderkunst. Hij houdt zich naar eigen zeggen bezig met schilderkunst over schilderkunst. Tot 1977 bestaat Lüpertz' werk uit doeken waarin hij herkenbare motieven plaatst in een omgeving die zich moeilijk laat definiëren. Dan gaat hij over naar zijn 'Stil Malerei'. Deze werken bestaan volledig uit abstracte vormen, maar Lüpertz plaatst deze zo bij elkaar dat er een illusie van ruimtelijkheid, en daarmee associatiemogelijkheden voor een figuratieve invulling aanwezig zijn. In 'Stil: Fliegen Weiss mit Raster' werkt het blauw als de lucht in een landschap. De overige vormen zijn afwisselend leesbaar als stukjes land, concrete, maar ondefinieerbare objecten of als abstracte vlakken. Kenmerkend voor Lüpertz' werk is het spanningsveld tussen figuratie en abstractie, tussen ruimtelijkheid en vlakheid. Hij maakt steeds series onderling verwante schilderijen.