Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Tapis de Sable

1963.jpg

1974

Marcel Broodthaers

Momenteel niet op zaal
Verworven in 1993
Inventaris nummer 1963
schenking Stichting Promotors Van Abbemuseum / donation Promotors Van Abbemuseum Foundation

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

'Tapis de Sable' van de Belgische kunstenaar Marcel Broodthaers bestaat uit twee delen. Op de vloer zien we een rechthoek van roze kwartszand. Midden daarop staat een kamerpalm. Langs de rand van het tapijt zijn twee maal de letters van het alfabet aangebracht in donkerbruin pigment. De letters "Y" en "Z" zijn meer naar het midden geplaatst. Aan de wand is een badstof doek opgehangen. Daarop is een sterk vereenvoudigde afbeelding van een palmboom te zien. De letters abc zijn eenmaal gelijkmatig langs de bovenrand van de afbeelding gedrukt en eenmaal willekeurig in het midden.

Wanneer 'Tapis de Sable' opgesteld staat, is het een uiterst kwetsbaar werk. Maar het werk is tevens onbeschadigbaar want het kan altijd weer opnieuw gemaakt worden. Na de tentoonstelling wordt het zand opgeveegd en krijgt de kamerpalm een andere bestemming. Wat overblijft zijn de badstofdoek en een precieze beschrijving van hoe en met welke middelen het werk opnieuw uitgevoerd dient te worden. Wie dat doet, is niet van belang. Het gaat om het idee van de kunstenaar, niet om een persoonlijke manier van uitvoeren. Om deze reden kan 'Tapis de Sable' tot de conceptuele kunst gerekend worden.

Broodthaers onderzoekt in zijn werk drie systemen waarmee men naar de werkelijkheid verwijzen kan: woorden, beelden of objecten, en hun onderlinge relatie. De twee delen van 'Tapis de Sable' bestaan uit gelijksoortige elementen maar er zijn ook verschillen. De doek is tweedimensionaal en bevat de afbeelding van een palm. Het zandtapijt is driedimensionaal en er staat een echte palm op. Object en afbeelding hebben verwantschap met elkaar, maar vallen niet helemaal samen. Broodthaers speelt hier ook met de begrippen 'echt' en 'kunstmatig'. De levende palm is een kamerplant, de afbeelding laat een 'echte' palm zien. Broodthaers probeert telkens verwachtingspatronen te doorbreken en bestaande systemen te relativeren. Het belang van 'het persoonlijk handschrift van de kunstenaar' en 'de authenticiteit van een kunstwerk' worden door Broodthaers op losse schroeven gezet.

Context