Teaching a Plant the Alphabet

John Baldessari

Verworven in 2001

Teaching a Plant the Alphabet is een oefening in nutteloosheid, een absurdistische les in kennis en herkenning. Het scenario is simpel: er staat een kleine potplant op een kruk. In de rol van docent houdt Baldessari een reeks voor kinderen bedoelde alfabetkaarten één voor één omhoog, waarbij hij iedere letter voor de plant herhaalt totdat hij het alfabet heeft afgewerkt. De plant reageert uiteraard niet. Baldessari, die door de combinatie van mechanische instructie en een onbegrijpende leerling een onderkoelde humor schept, creëert onlogica met een logische constructie en onzin met zinnige dingen. Deze video is een uitwerking van notities waarin Baldessari zich afvroeg "Loont het de moeite om planten het alfabet te leren?" en een reactie op de performance Wie man dem toten Hasen die Bilder erklärt van Joseph Beuys uit 1965.