The Departure of the Argonaut

1505-04.JPG

Francesco Clemente

Verworven in 1986

De portfolio 'The Departure of the Argonaut' bevat 48 litho's die Clemente tussen 1983 en 1986 maakt bij het gelijknamige verhaal van Alberto Savinio. De litho's, die dubbelgevouwen in de map zitten, bestaan telkens uit één of twee pagina's tekst gecombineerd met illustraties. Bij sommige bladen bestaat de ene helft uit tekst, de andere uit beeld; andere prenten bevatten twee tekstpagina's voorzien van kleine illustraties; in weer andere vult de illustratie het hele blad en wordt de tekst er overheen gezet. Sommige litho's zijn in zwart gedrukt, andere in kleur. Clemente's afbeeldingen variëren van abstracte tekens tot herkenbare objecten of landschappen, tot complexe beelden waarin herkenbare en onherkenbare fragmenten samengevoegd zijn als in een verwarrende droom. Clemente gebruikt de lithotechniek op diverse manieren: van tekenachtig werken met fijn of grof krijt tot een schilderachtige benadering met licht of sterk verdunde tusche.

De Italiaanse schrijver/schilder/musicus Alberto Savinio wordt tijdens de Eerste Wereldoorlog vanuit Ferrara naar het front in Saloniki gestuurd. In 'The Departure of the Argonaut' beschrijft hij zijn ervaringen tijdens die reis. Sommige fragmenten bestaan uit realistische beschrijvingen van situaties of personen. Andere bevatten emotionele ontboezemingen of zijn de neerslag van dagdromerijen. Volgens Savinio is de bedoeling van dit werk - zoals van elke artistieke daad - "een poging te doen de royale omhelzing van de Natuur in haar volledigheid te kennen om achter de reden te komen die alles regeert en alles doordringt." ("to attempt the generous embrace of Nature in its wholeness to know the reason governing everything and penetrating everything.")

Clemente zegt: "The Departure of the Argonaut is een tekst die continu opent, zich uitrolt en ontwikkelt, maar nooit uitlegt." Op een overeenkomstige manier maakt Clemente zijn illustraties. "De beelden zijn geen resultaten van een scherp stellen, van scherp stellen op een goed idee, maar van een zwerven van het ene idee naar het andere zonder meer gewicht te geven aan het ene of aan het andere...". Soms verwijzen Clementes illustraties naar een fragment uit de tekst; vaak echter hebben ze geen directe betrekking daarop maar roepen ze een sfeer op die ermee overeenkomt. Zowel Clemente als Savinio als de Argonauten uit het mythologische verhaal waaraan Savinio zijn titel ontleent, laveren letterlijk of figuurlijk van de ene plek naar de andere, van het ene moment naar het andere. Alles wat ze op hun weg tegenkomen, aanvaarden ze met verwondering.