The discovery of the sardines

Ger van Elk

Verworven in 1974

Dit werk bestaat uit twee kleurenfoto’s. De ene toont een scheur in een asfaltweg waaruit sardienen tevoorschijn komen. De foto is voor het grootste deel onscherp en is van een laag standpunt genomen. De focus ligt op de vissen. In de tweede foto zien we dezelfde scheur met sardienen, maar vanuit een andere hoek en een hoger standpunt. Hoewel de auto op de achtergrond in eerste instantie de meeste aandacht trekt, is ook hier scherp gesteld op de sardienen.

Ger van Elk kwam tot dit absurde beeld toen hij over de Pacific Coast Highway bij Los Angeles reed, kort nadat daar een aardbeving had plaatsgevonden. Hij zag een grote scheur in het wegdek, waaruit een pakje sigaretten stak. Vermoedelijk was het in het asfalt gevallen tijdens de aanleg van de weg en door de aardbeving via de scheur naar boven gedrukt. Kijkend naar de oceaan kreeg Van Elk de gedachte dat er sardientjes vanuit zee het land op zwommen, onder het asfalt terecht kwamen en vervolgens, net als het sigarettenpakje, uit de scheur naar boven waren gekomen. Om dit beeld te verwezenlijken reed hij naar de vismarkt, kocht sardienen, ging terug naar de scheur, stak ze erin en maakte de foto’s.

Het werk van Ger van Elk is vaker een mix van fantasie en werkelijkheid. Hij kiest hier voor fotografie om het beeld echt te laten lijken. Maar de hele enscenering is bedacht, net zoals realistisch ogende schilderijen vaak in scene gezet zijn.

[2020]