The Red Diamond American Dream # 3

Robert Indiana

Verworven in 1966

Dit werk van Robert Indiana is opgebouwd uit vier even grote vierkante spieramen die samengevoegd zijn tot een ruitvormig schilderij. Op elk deel is een schijf geschilderd. Deze schijven bestaan steeds uit een ring van twee concentrische cirkels, waarbinnen, met de hoeken als raakpunten, een achthoek geschilderd is. De ringen en achthoeken zijn onderverdeeld in of voorzien van kleinere vormen. Cijfers en/of letters zijn in alle schijven nadrukkelijk aanwezig. De achtergrond van elk deel is rood, de ringen zijn zwart-wit. De achthoeken bestaan uit zwart, gecombineerd met rood en/of wit. De restvormen tussen de achthoeken en de ringen zijn fel geel geschilderd.

Indiana's werk kan gerekend worden tot de hard edge, maar zijn werk is niet abstract. Het bevat motieven die ontleend zijn aan eigentijdse objecten als verkeerstekens, uithangborden, gokautomaten en jukeboxen. In dit opzicht is het verwant aan de pop art. Het is echter minder onpersoonlijk en commentaarloos dan de meeste pop art. Indiana's werk heeft een persoonlijke achtergrond en een boodschap. De bovenste schijf van 'The Red Diamond American Dream #3' bevat de nummers van de Amerikaanse wegen die Indiana's vader afreed op zoek naar zijn droomhuis. Hij runde een pompstation aan de Route 66, de 'freeway to the west'. De twee schijven in het midden refereren aan speelborden of gokautomaten met opflikkerende signalen. De onderste schijf bevat de woorden THE AMERICAN DREAM. Deze term duidt op het streven hogerop te komen, wat ook Indiana's vader voor ogen had.

Indiana heeft diverse schilderijen gemaakt met het thema 'The American Dream'. 'The Red Diamond American Dream #3' is het derde in de reeks, zoals ook blijkt uit de titel en uit het cijfer in de onderste schijf. Door de gebruikte motieven krijgt het thema van 'The American Dream' een cynische ondertoon: is de Amerikaanse droom in een auto op de weg zitten, of je amuseren met een gokspel? Vanaf het vijfde 'American Dream' schilderij verdwijnt de bijtende ondertoon en is Indiana, zoals hij zelf zegt, "...een Amerikaanse schilder, die een Amerikaans thema schildert."