The Shortest Day at the Van Abbemuseum

Jan Dibbets

Verworven in 1971

Voor dit werk heeft de Nederlandse kunstenaar Jan Dibbets van zonsopgang tot zonsondergang elke 6 minuten een opname gemaakt van een uitzicht door een raam in het Van Abbemuseum. Het camerastandpunt en de instelling zijn daarbij hetzelfde gebleven. De onderlinge verschillen tussen de foto's worden veroorzaakt door het natuurlijke verloop van het daglicht.

Oorspronkelijk is dit werk op dia opgenomen. De dia's werden getoond met tussenpozen van telkens 6 minuten. Op die manier speelde het element tijd zowel bij de opname als bij de presentatie een rol. Later besluit Dibbets de dia's te vervangen door foto's die hij gelijktijdig op een paneel laat zien. De verschillen tussen de beelden onderling zijn zo beter waarneembaar: de beschouwer hoeft een vorig beeld niet te onthouden. ,Eind jaren zestig begint Dibbets fotografie te gebruiken voor zijn werk. Hij richt zich daarbij sterk op de waarneming. Verschijnselen als licht, tijdsverloop en standpuntbepaling - stuk voor stuk van essentiële betekenis in de fotografie - neemt hij als onderwerp. De meeste werken bestaan uit fotoseries omdat met een serie meer 'verhaal' verteld kan worden dan met een enkele foto.

Dibbets gaat bij elk werk uit van een van tevoren geformuleerd uitgangspunt. Hij kan daarom beschouwd worden als conceptueel kunstenaar. In de conceptuele kunst staat het idee centraal. De uitvoering daarvan is vaak van ondergeschikt belang. Dibbets zegt echter: "Een idee kun je op miljoenen manieren uitwerken maar een kunstwerk krijgt pas zijn lading door de persoonlijke manier waarop dat wordt gedaan." Hij wil werk maken waaruit een duidelijk concept afleesbaar is, maar dat ook een sterke beeldervaring oplevert. In 'The Shortest Day at the Van Abbemuseum' zijn deze twee componenten even sterk aanwezig. Enerzijds is het een zuivere registratie van het verloop van tijd en de verandering van licht op een bepaalde plek. Anderzijds krijgt het beeld zoals het gepresenteerd wordt een eigen esthetische kwaliteit waarbij structuur, kleur en ritmiek een belangrijke rol spelen.