Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Torensluis

0334-01.jpg

z.j. / s.a.

Sal Meijer

Momenteel niet op zaal
Verworven in 1936
Inventaris nummer 334
schenking / donation H.J. van Abbe

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

De in 1887 in Amsterdam geboren kunstenaar Sal Meijer heeft veel stadsgezichten geschilderd, met name van Amsterdam. Met grote precisie geeft hij hier de 'Torensluis' weer, een van de breedste, 17de-eeuwse bruggen van de hoofdstad, waarop een toren gestaan heeft. Ook is er een kiosk geweest, zoals Meijer hier afbeeldt. Deze is tussen 1920 en 1923 van de brug verdwenen. Er zijn vijf schilderijen van Meijer bekend van de 'Torensluis'. Op een daarvan, vermoedelijk de oudste, ontbreekt de kiosk. In de andere versies, waaronder één gedateerd 1937, heeft Meijer waarschijnlijk uit nostalgische overwegingen de kiosk toegevoegd. Wanneer de verschillende versies van de 'Torensluis' met elkaar vergeleken worden, valt op dat er meer details niet kunnen kloppen met de werkelijkheid. De brug is steeds vanuit dezelfde hoek geschilderd, maar sommige grachtenpanden verschillen per versie. De gevels zijn anders of het aantal ramen verschilt. Ook een vergelijking met recente foto’s van die plek maken duidelijk dat Meijer, geïnspireerd op de werkelijkheid, de vrijheid neemt zijn eigen, geromantiseerde versies te componeren.

Vanwege zijn precieze en gedetailleerde werkwijze, waarbij iedere baksteen of dakpan geteld kan worden, wordt Meijers werk vaak gerekend tot de naïeve kunst. Maar Meijer was er trots op dat hij een vakopleiding gevolgd had (o.a. LO-tekenen) en is lid geweest van verschillende kunstenaarsverenigingen. Opgegroeid met ouders in de diamantindustrie beoefende hij dit vak tot ongeveer 1916. Daarna kiest hij volledig voor de kunst. Hij heeft zijn eigen ideeën over verkoopmethoden, maakt etsen tegen lage prijzen en houdt niet van artistieke pretenties.

[2020]

Context