Untitled
Beschrijving
Dit werk omvat zeven rechthoekige glasplaten en zeven tafels van esdoornhout. De glasplaten kunnen los tegen één of meer wanden van de tentoonstellingsruimte opgesteld worden, waarbij een van de korte zijden op de grond staat; ze kunnen ook als tafelblad dienen. Elke keer dat het werk tentoongesteld wordt bepaalt Mullican opnieuw de plaats en positie van de glasplaten. Tafels zonder blad worden niet opgesteld. In de glasplaten is een afbeelding geëtst. Op één plaat is een stukje natuur te herkennen: een duinachtig landschap met een plant en een dwarsdoorsnede van de bodem. De overige afbeeldingen bestaan uit pictogrammen of tekens die daaraan doen denken. Er is telkens een 'middenveld', een 'omlijsting' en verbindingen daartussen via loodrechte, diagonale of kromme lijnen. Sommige tekens zijn herkenbare pictogrammen zoals een hangslot, een telefoon en een bliksemschicht, andere zijn volkomen abstract.
Sinds het midden van de jaren zeventig houdt Mullican zich bezig met de ontwikkeling van een eigen kosmologie. Alles wat deel uitmaakt van de wereld, materieel of immaterieel, krijgt hierin een plaats. Mullican maakt een indeling in vijf niveaus. Het eerste niveau heeft betrekking op de ongevormde materie, de elementen, een oertoestand. Het vijfde niveau omvat het denken, de geest, het persoonlijke. De niveaus ertussen zijn stadia waarin de mens meer of minder grip heeft op de dingen om zich heen. Waarin hij de aanwezige dingen slechts als aanwezig ervaart, of ze betekenis geeft, ordent, vorm geeft en codeert.,Mullican geeft met zijn werk een beeldende vertaling van zijn kosmologie. Hij gebruikt hiervoor allerlei materialen en technieken, van gevonden voorwerpen tot zelf ontworpen pictogrammen en diagrammen oftewel charts. Soms integreert Mullican zijn werk in de openbare ruimte.
De geëtste glasplaten uit 'Untitled' zijn voorbeelden van door Mullican ontworpen diagrammen of charts. De lijnen erop kunnen gelezen worden als diverse verbindingswegen van het midden naar de rand. Ze vormen tevens doorgaande patronen van de ene chart naar de andere wanneer deze naast elkaar geplaatst worden. Zo ontstaat er interactie tussen de verschillende onderdelen. Mullican verwijst in zijn werken meestal naar de verschillende niveaus binnen zijn kosmologie. De plaat met het landschap verwijst naar de laagste niveaus, naar bestaande situaties. Met zijn charts en pictogrammen verwijst hij naar de hogere niveaus, waarin de mens zich bedient van tekens en codes. Door gebruik te maken van een neutrale beeldtaal (de pictogrammen en diagrammen) ziet Mullicans werk er objectief uit. Het is echter de weergave van een zeer persoonlijke kijk op de relatie tussen mens en wereld. , ,