Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Untitled (Brussels)

0776.jpg

1974

Robert Ryman

Momenteel niet op zaal
Verworven in 1977
Inventaris nummer 776

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

Het werk 'Untitled (Brussels)' van de Amerikaanse kunstenaar Robert Ryman bestaat uit veertien witte vierkante schilderijen die zonder lijst naast elkaar op de wand hangen. De schilderijen zijn allemaal even groot en hangen op gelijke afstand van elkaar. Elk schilderij heeft aan de onder- en bovenkant twee kleine, blauwe vlakjes.

Van een afstand bekeken zien de onderdelen van 'Untitled (Brussels)' er nagenoeg hetzelfde uit. Van dichtbij zie je dat de blauwe vlakjes telkens verschillend zijn. Ze maken deel uit van de ondergrond die bestaat uit blauwe kunststofplaten. Deze zijn tijdens het maken van het werk met tape aan de muur bevestigd, waarna ze met verf zijn beschilderd. Bij het los halen van de muur is de tape verwijderd. Zo zijn de blauwe vlakjes ontstaan. Ryman heeft dit werk gemaakt voor een expositie in Brussel, vandaar 'Untitled (Brussels)'. Oorspronkelijk waren er 15 delen. Een ervan is in Brussel achtergebleven.

Robert Ryman schildert altijd met witte verf. Hoewel hij steeds dezelfde verf gebruikt, treedt er toch variatie op in zijn werk. Dit komt door de verschillende ondergronden die hij gebruikt zoals linnen, karton, koper, hout of plexiglas. Daarnaast is de manier waarop de verf opgebracht is heel divers: pasteus of heel vlak, met dikke penselen of juist met hele dunne, in één of in meerdere richtingen aangebracht. In zijn werk concentreert Ryman zich op de vraag wat schilderkunst is. Het gaat hem niet om wat je schildert, maar om hóe. Rymans motto is simpelweg 'de verf te schilderen'. Omwille van dit soort opvattingen wordt het werk van Ryman gerekend tot de fundamentele schilderkunst. Over het werkproces zegt hij: "Het is bijna essentieel voor mij dat ik mezelf verbaas. Als ik verbaasd ben dan weet ik dat er iets aan het gebeuren is."

Context