Untitled (to a man, George McGovern)

1107.JPG

Dan Flavin

Verworven in 1979

Dit werk van de Amerikaanse kunstenaar Dan Flavin is gemaakt met tl-buizen. In een hoek van de museumzaal zijn vijfenvijftig witte cirkelvormige tl-buizen volgens een bepaald patroon op de muur bevestigd. De onderste rij, met tien tl-buizen, begint vlak boven de vloer. De overige zijn in een rechte lijn boven de onderste rij aangebracht. Elke rij heeft op het eind een lamp minder dan de rij daaronder. Hierdoor ontstaat een rechthoekige driehoek van tl-buizen.

Vanaf 1963 werkt Dan Flavin uitsluitend met industrieel vervaardigde tl-buizen. Hij gebruikt verschillende soorten: rechte buizen in vier standaardlengtes, die beschikbaar zijn in negen verschillende kleuren, en één maat cirkelvormige buizen, die wit zijn. Flavin maakt hiermee eenvoudige, overzichtelijke constructies. De werken kunnen gezien worden als afzonderlijke sculpturen maar ze staan in een directe relatie tot de ruimte waarin ze tentoongesteld worden. Flavins werk behoort tot de minimal art. Binnen deze richting werken de kunstenaars bij voorkeur met geometrische vormen en industriële materialen. Ook de relatie tussen kunstwerk en omgeving speelt daarin een belangrijke rol.

Flavins installaties werken ontregelend op de directe waarneming. Het licht dat door de tl-buizen verspreid wordt, wijzigt de manier waarop de beschouwer de architectuur van de tentoonstellingsruimte ervaart. Massieve hoeken veranderen in optische driehoeken en onder invloed van lichtreflecties verdwijnen materiaaleigenschappen van vloer, wand en plafond om plaats te maken voor een gekleurde gloed. Flavin houdt rekening met de reflectie van de tl-buis op de wand en met het ruimtelijke effect dat hierdoor bewerkstelligd wordt. Speciaal voor iedere ruimte opnieuw bepaalt hij de grootte, de kleur en de wijze waarop de lampen worden opgesteld. Het gaat hem daarbij niet alleen om het schijnsel van de lampen, maar ook om de lichtbron zelf: de vorm van de neonbuizen, hun lengtes, hun kleuren en hun plaatsing ten opzichte van elkaar.,