Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Untitled (Wall Structure)

0781.jpg

1972

Sol LeWitt

Momenteel niet op zaal
Verworven in 1977
Inventaris nummer 781

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

Dit wandobject van Sol LeWitt bestaat uit een reeks aaneengeschakelde open vierkanten van wit gelakt aluminium. Het werk heeft een zigzagvorm. Onderaan zijn vijf vierkanten horizontaal geschakeld. Vanuit het meest rechtse vierkant gaat er een rij omhoog. Het bovenste daarvan is weer het begin van een rij van vijf horizontale vierkanten. Het werk heeft een geringe dikte.

LeWitt baseert zijn objecten bij voorkeur op het vierkant. Hij beschouwt dit als de meest neutrale basisvorm, waarmee een idee zo objectief mogelijk kan worden vorm gegeven. Vanuit hetzelfde verlangen naar objectiviteit gebruikt hij voor zijn objecten de neutrale kleuren wit of zwart en gladde materialen zoals geschuurd en gelakt hout of metaal. LeWitt heeft diverse series 'Wall structures' gemaakt. Eerst schildert hij ze zwart. Later kiest hij voor wit, omdat hij vindt dat ze zo meer onderdeel uitmaken van de muur. Deze 'Wall structure' bestaat uit drie maal vijf vierkanten. Maar omdat het eerste en laatste vierkant van de verticale rij tevens het begin of einde vormen van de horizontale rijen, zijn er dus maar dertien vierkanten te zien. De blik van de waarnemer schommelt tussen dertien en drie maal vijf. Dit werk illustreert dat zelfs een eenvoudige structuur verschillende mogelijkheden tot ordening en waarneming biedt.

Sol LeWitt beschouwt zichzelf als conceptueel kunstenaar. Aan de basis van een kunstwerk ligt het idee. Dit wordt vooraf bepaald. De kunstenaar hoeft het niet zelf uit te voeren. De uitvoering kan van tijdelijke aard zijn. LeWitts 'Wall structures' vertonen ook overeenkomst met de minimal art. Kenmerkend daarvoor is het gebruik van een bepaald basiselement, dat volgens een bepaald ordeningsprincipe herhaald wordt. De wisselwerking tussen het object en de ruimte waarin het gepresenteerd wordt, is daarbij van wezenlijke betekenis. De lege ruimte rondom het object, of tussen de elementen in, is even bepalend voor de ervaring van het beeld als de aanwezige materie.

Context