Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Vexation Island

2351.JPG

1997

Rodney Graham

Momenteel niet op zaal
Verworven in 1998
Inventaris nummer 2351
schenking / donation Stichting Promotors Van Abbemuseum

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

'Vexation Island' is een korte film die in loop wordt getoond. Je ziet van bovenaf een klein eiland met wit zand en palmbomen, in een blauwe zee, nabij het vaste land. Je hoort het geluid van wind en golven. Close-ups en overzichtshots wisselen elkaar af. Er ligt een man op het strand, vlakbij een kokospalm. Hij heeft een grote wond op zijn voorhoofd. Een houten vaatje met een papegaai erop staat schuin in het zand. De man opent zijn ogen. De papegaai roept en wijst met zijn vleugel. De man staat op, kijkt over zee, draait zich om, loopt naar de kokospalm en begint hieraan te schudden. Er laat een kokosnoot los. Deze valt op het voorhoofd van de man. De man valt. De kokosnoot rolt naar zee. Het vallen en rollen worden vertraagd en verschillende malen, vanuit diverse camerastandpunten weergegeven. Dan zie je weer het eiland van bovenaf. Het filmpje begint opnieuw.

Het filmpje is opgenomen met een zeer professionele cameraploeg. Het houdt het midden tussen een reclamespot voor een tropisch product of verre reis en het begin van een speelfilm met als hoofdpersoon een schipbreukeling a la Robinson Crusoë. Crusoë, die het eiland waarop hij aanspoelt zo goed mogelijk cultiveert, wordt uiteindelijk gered. Voor Graham echter, die in dit filmpje zelf acteert, is er geen verlossing. Hij blijft eindeloos bijkomen en weer knock-out gaan.

Rodney Graham maakt zeer divers werk. Meestal baseert hij zijn werken op bestaande kunst, bijv. een boek, een muziekstuk of een sculptuur. Hierin doet hij een ingreep die qua vorm aansluit bij het oorspronkelijke werk, maar de betekenis ervan verandert of zelfs ondermijnt. Hij last bijvoorbeeld in een boek een stuk tekst in, of voegt noten toe aan een compositie. Hij werkt vaak met het principe van de lus of loop: het einde sluit weer aan bij het begin. Dit gebeurt bij 'Vexation Island' zowel inhoudelijk als formeel. ,

Context