Vijf maximes: Refreshments on the ground floor

2329.JPG

Niek Kemps

Verworven in 1997

'Vijf maximes: Refreshments on the ground floor' van Niek Kemps is een houten object waarop foto's afgedrukt zijn. Het geheel is glanzend gelakt. Het object is met een smalle zijde aan de wand bevestigd en buigt ongeveer negentig graden om. Het werk heeft een geringe dikte. De boven- en onderkant zijn schuin en vertonen een draaiend verloop. 'Vijf maximes: Refreshments on the ground floor' is een onderdeel van de 'Vijf Maximes'. Deze installatie van vijf wandobjecten maakte Kemps in 1986 voor het trappenhuis en de kinderkamer van een woning in Gent, in het kader van de tentoonstelling 'Chambres d'Amis'. Daarna hebben de wandobjecten verschillende bestemmingen gekregen. Het Van Abbemuseum bezit er twee: 'Vijf maximes: Bar' en 'Vijf maximes: Refreshments on the ground floor'.

Werken van Kemps zijn nooit vanuit één standpunt te overzien. Hij werkt meestal met transparante en reflecterende materialen, vaak in lagen achter elkaar. Soms zijn deze voorzien van fotografische afbeeldingen. Hierdoor ontstaan er complexe beelden. Niet alleen het object en eventueel de afbeeldingen daarop zijn het voorwerp van waarneming. Ook de ruimte waarin het werk zich bevindt en de daarin aanwezige bezoekers worden via spiegelingen of doorzichten in het werk opgenomen. De foto's die Kemps op de 'Vijf Maximes' afdrukte, zijn genomen op de plaats waar de objecten bevestigd zouden worden. Zo kon er voor de kijker een interactie ontstaan tussen de werkelijke ruimte, de weerspiegeling daarvan in het glanzende oppervlak van het object, en de fotografische afbeelding van diezelfde ruimte op het object.

De complexiteit van Kemps' werk leidt tot desoriëntatie. De kijker wordt telkens gedwongen zijn standpunt te herzien, letterlijk en figuurlijk. Kemps ziet dit als een kenmerk van onze huidige leefwereld. Vroeger was er sprake van een algemeen wereldbeeld, geformuleerd vanuit de heersende religie of filosofie. Tegenwoordig is er een veelheid aan kennis en informatie en van daaruit aan mogelijke standpunten. Het individu kan daarin positie kiezen, maar kan niet om mogelijke alternatieven heen. Niek Kemps vertaalt deze gedachten naar een beeld.