Virtues and Vices (for Giotto)

John Baldessari

Verworven in 1981

'Virtues and vices (for Giotto)' (Deugden en ondeugden (voor Giotto)) van de Amerikaanse kunstenaar John Baldessari bestaat uit veertien delen. Elk deel bevat een foto en een woord. Het woord betreft een deugd of ondeugd; de bijbehorende foto geeft een beeldend commentaar daarop. De veertien delen worden tentoongesteld in twee rijen boven elkaar: de deugden hoog aan de wand, de ondeugden dichtbij de plint. Bij de deugden staat de tekst boven de foto, bij de ondeugden eronder.

Baldessari verwijst via de titel naar een werk van de Italiaanse schilder Giotto. Deze maakt rond 1300 in de Scrovegnikapel in Padua een frescocyclus met als hoofdmotief het leven van Christus. Onderdeel daarvan zijn personificaties van de zeven deugden en ondeugden. Baldessari geeft met zijn 'Virtues and vices' een eigentijdse vertaling van dit thema. Soms zijn de foto's bij Baldessari duidelijk een illustratie van de genoemde eigenschap, bijvoorbeeld de man die handenvol garnalen naar binnen schrokt bij 'gluttony' (vraatzucht). Soms is de relatie tussen woord en beeld minder duidelijk, bijvoorbeeld de man met een verwrongen gezicht achter het stuur en de bange vrouw in 'fortitude' (standvastigheid).

Na een periode waarin hij abstracte schilderijen maakt, worden vanaf 1966 fotografie en tekst belangrijke uitdrukkingsmiddelen voor Baldessari. Zijn fotomateriaal ontleent hij dikwijls aan kranten, tijdschriften of de filmindustrie. Elk werk is gebaseerd op een van te voren geformuleerd uitgangspunt. Dit is een van de kenmerken van conceptuele kunst , waartoe Baldessari's werk gerekend wordt. Bij de uitwerking van het concept kan het toeval een grote rol spelen. Baldessari's werk is dikwijls niet eenduidig. Wat hem interesseert, is het zoeken naar een balans tussen orde en chaos, tussen feit en fictie, tussen goed en kwaad. Concept en beeld zijn verschillende dingen die niet altijd volledig op elkaar afgestemd (kunnen) worden.,