Winterlandschaft
Beschrijving
Het schilderij 'Winterlandschaft' voltooide Beckmann in oktober 1930, ruim voor de winter; hij schilderde geen reële situatie na. Het lijkt een traditioneel uitgangspunt: een schilderij opgevat als venster naar de wereld. Maar Beckmann was niet geïnteresseerd in het schilderen van de natuur ‘an sich’. Hij wilde datgene tonen wat achter de visuele werkelijkheid/het visuele oppervlak schuil gaat en daarmee dieper doordringen in de realiteit.
De Eerste Wereldoorlog waar hij als vrijwillige ziekenbroeder mensonterende situaties tegenkwam, veranderde Beckmann’s wereldbeeld. Hij zag het leven als een slavenbestaan en wilde mensen de boodschap aanreiken zelf verantwoording te nemen. Winter symboliseert de stervende en verstarde natuur en het ontbreken van hoop. In Winterbild zijn symbolen van vluchtmogelijkheden (open raam), de door mensenhanden beknotte natuur (extreem gesnoeide bomen), en de mogelijkheid van een overgang naar een andere gebied of een ander bestaan (gesloten tuin, ladder, park omzoomt met woonblokken) te lezen.
[tentoonstellingstekst 2013]