Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Winterlandschaft

0036-01.jpg

1930

Max Beckmann

Momenteel niet op zaal
Verworven in 1954
Inventaris nummer 36

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

Het schilderij 'Winterlandschaft' voltooide Beckmann in oktober 1930, ruim voor de winter; hij schilderde geen reële situatie na. Het lijkt een traditioneel uitgangspunt: een schilderij opgevat als venster naar de wereld. Maar Beckmann was niet geïnteresseerd in het schilderen van de natuur ‘an sich’. Hij wilde datgene tonen wat achter de visuele werkelijkheid/het visuele oppervlak schuil gaat en daarmee dieper doordringen in de realiteit.

De Eerste Wereldoorlog waar hij als vrijwillige ziekenbroeder mensonterende situaties tegenkwam, veranderde Beckmann’s wereldbeeld. Hij zag het leven als een slavenbestaan en wilde mensen de boodschap aanreiken zelf verantwoording te nemen. Winter symboliseert de stervende en verstarde natuur en het ontbreken van hoop. In Winterbild zijn symbolen van vluchtmogelijkheden (open raam), de door mensenhanden beknotte natuur (extreem gesnoeide bomen), en de mogelijkheid van een overgang naar een andere gebied of een ander bestaan (gesloten tuin, ladder, park omzoomt met woonblokken) te lezen.

[tentoonstellingstekst 2013]

Context