Tickets
Dinsdag t/m zondag
11:00 - 17:00 uur
Contrast

Wrapped Armchair

0062.jpg

1964-1965

Christo and Jeanne-Claude

Momenteel niet op zaal
Verworven in 1970
Inventaris nummer 62

De collectie van het Van Abbemuseum bestaat uit meer dan 3400 kunstwerken, die met enige regelmaat voorzien zullen worden van een begeleidende tekst.

Wil je specifieke informatie over dit kunstwerk of de kunstenaar, dan staat de bibliotheek van het Van Abbemuseum tot je beschikking. Daarnaast kun je contact opnemen met de bibliotheek.

Beschrijving

Het werk 'Wrapped Armchair' van het kunstenaarsduo Christo & Jean Claude bestaat uit een bruine skai-leren stoel, waar een witte doek omheen is gewikkeld. Daarna is dit geheel ingepakt met transparant plastic. Hieromheen zijn vervolgens verschillende soorten touw geknoopt die de verpakking bij elkaar houden.

Christo vestigt zich in 1958 in Parijs. Hij komt daar in contact met kunstenaars die objecten uit de alledaagse werkelijkheid als uitgangspunt voor hun werk nemen. Ze beelden deze objecten niet af, maar maken er ready-mades van. Christo begint met het inpakken van objecten. Aanvankelijk gebruikt hij gemakkelijk te hanteren voorwerpen als flessen en blikken. Gaandeweg kiest hij grotere objecten, bijvoorbeeld meubilair, een motorfiets of vitrine. De voorwerpen blijven herkenbaar onder of door hun verpakking heen, maar worden door de ingreep ontdaan van hun functionaliteit.

Christo en zijn vrouw Jean Claude met wie hij sinds 1961 een kunstenaarsduo vormt verhuizen in 1964 naar New York. Daar ontstaan de ideeën voor grootschalige projecten zoals het inpakken van gebouwen. Dit soort ingrepen in de leefomgeving van de mens worden voorafgegaan door stapelconstructies zoals Christo & Jean Claude die reeds in 1962 in Parijs realiseren. Ze sluiten dan gedurende twee uur de Rue Visconti af door er een zes meter hoge muur van lege olievaten in te bouwen. Met verpakkingen en versperringen willen Christo & Jean Claude de passant confronteren met iets dat hij (her)kent, maar dat uit zijn gebruikelijke context gehaald is. Zich bewust van de ongebruikelijke situatie, wordt de voorbijganger toeschouwer in plaats van gebruiker van de objecten.

Context