Errorist Kabaret
Beschrijving
Willkommen, bienvenue, welkom in het Errorist Kabaret! Een surreëel café bevolkt door kunstenaars, activisten en goochelaars, waar de asbakken te leven komen, de flessen spreken, en alles alleen maar mis kan gaan.
Het 'Errorist Kabaret' is een installatie uit 2009 van het Argentijnse Etcétera. De installatie werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de 9de biënnale van Istanboel. Voor die gelegenheid maakte Etcétera een surrealistisch cabaret-café, waarin personages uit de wereld van variété theater, literatuur, filosofie, kunst en het verzet rondhangen. Het cabaret is een magische plek waar de flessen spreken en ‘asbakken gevuld zijn met poëzie’. Ze komen tot leven tegen de achtergrond van de 'De Souteneursballade' tango uit Bertholt Brecht’s 'De Driestuiversopera' (1928), een van de inspiratiebronnen voor de installatie en een verwijzing naar de titel van de biënnale.
Het Errorist Kabaret brengt bekende en onbekende activisten, kunstenaars, variétéartiesten uit Europa, Zuid-Amerika en Turkije samen. We zien Marcel Duchamp schaken met een naakte dame, terwijl Sartre en De Beauvoir toekijken. Yves Klein bestudeert de schilderijen aan de wand, Che Quevara observeert het gebeuren vanuit een hoek.,Aan de muur hangen schilderijen die beelden tonen uit bekende films en iconische momenten uit de geschiedenis van revolutie en protest. Bijvoorbeeld de dramatische helikoptervlucht van de Argentijnse president Fernando de la Rúa in 2001 uit zijn - door betogers belaagde - presidentieel paleis, ‘errorist’ performances georganiseerd door Etcetera, de studentenrevolte in 1968 in Parijs en een tv-beeld van Louis Armstrong die zingt: 'What a Wonderful World'.
Bezoekers kunnen het cabaret-café verkennen, aanschuiven bij de vaste gasten en het script 'Het Verlangen van het Object' lezen; een surrealistische, theatrale vertelling waarin naast de personages ook de flessen, tafels en schilderijen zich uitspreken over kunst, politiek en het leven vol fantastische vergissingen.
Etcétera bestaat uit een los, internationaal verband van kunstenaars, dichters, poppenspelers en acteurs. De groep is opgericht in 1997 in Buenos Aires, Argentinië, en is sterk geïnspireerd door het surrealisme. In 1998 bewoonde de groep ook enige tijd de drukkerij van de surrealistische kunstenaar Juan Andralis, die in de jaren vijftig en zestig in Parijs een actieve rol speelde in het gezelschap rondom surrealist André Breton. Grupo Etcétera ontwikkelde in de jaren 90 verschillende theatrale, politieke acties met surrealistische trekken. In 2001 demonstreerde de groep tegen de gebrekkige overheidsreactie op de sociale noodtoestand in Argentinië, als gevolg van de economische crisis. Dit deden ze met de “Mierdazo”, de grote schijt actie, waarin ze voor overheidsgebouwen hun behoefte deden.
In 2005 richtten zij de Internationale Errorist op, dat samenhing met het bezoek van de Amerikaanse president George W. Bush aan de ‘Summit of the Americas’ die plaatsvond in Argentinië. Etcetera was daar aanwezig om te protesteren tegen zijn ‘war on terror’ in een alternatieve ‘People’s Summit’. In een moment van poëtische voorzienigheid maakte een lid van Etcétera tijdens het schrijven van een pamflet een typefout en maakte van ‘T’errorism – Errorism. De groep omarmde de vergissing met volle overtuiging en vond daarin de poëtische en toevallige geboorte van een nieuwe filosofie van de vergissing.
[tentoonstellingstekst 2018]