Het schoolbestuur is oneens met de EG-bepalingen

1986.JPG

René Daniëls

Verworven in 1987
Inventaris nummer 1986

In 1982 maakt René Daniëls verschillende werken met vissen, met in de titel 'Hollandse nieuwe'. Daarin eten de haringen elkaar op. Zie bijvoorbeeld het andere werk in onze collectie 'Hollandse nieuwe ontdekt hoe goed Hollandse nieuwe smaakt'. In deze prent is daarvan geen sprake. De vissen zwemmen dezelfde kant op. De voorstelling is weergegeven in de voor Daniëls typerende schetsmatige stijl. Op de voorgrond zijn twee schaatsen te zien, op de achtergrond een bootje met drie masten. De verfstreken die de romp van het bootje weergeven, worden herhaald in het water en lijken dan golven. Het ruitpatroon van de schubben komt ook voor in het water en zou op netten kunnen duiden. De gebogen vorm van de linker schaats lijkt zich te herhalen in de contouren van de vissen erboven. Daniëls maakt vaak associaties vanuit vormen. Maar hij denkt ook door op betekenissen: vissen zwemmen in een school – een school heeft een bestuur – een bestuur bepaalt dingen – de EG (Europese Gemeenschap) komt met bepalingen over de maaswijdte van visnetten– wat zullen de vissen daarvan vinden? De titel van dit werk geeft aan dat ze het er niet mee eens zijn!

[2020]