How to Motivate Someone to Leave Voluntarily

Robert Glas

Verworven in 2017
met steun van / with support of Mondriaan Fonds

Robert Glas reageert met deze werken op de realiteit van vluchtelingen in Nederland anno 2016. Door de protesten tegen de bouw van asielzoekerscentra en het heftige debat over de vluchtelingenproblematiek raakt de beleving van de vluchteling zelf op de achtergrond. Wat betekent het om vluchteling in Nederland te zijn? Hoe ziet de procedure er vanbinnen uit? En waar verblijven vluchtelingen als ze zijn uitgeprocedeerd? De kunstwerken geven inzicht in de harde en complexe wereld van vluchtelingen in Nederland.

De film 'How to Motivate Someone to Leave Voluntarily' reflecteert op het gebruik van ‘motivational interviewing’ – een gesprekstechniek afkomstig uit de verslavingszorg – om uitgeprocedeerde asielzoekers te overtuigen vrijwillig te vertrekken. In de film spelen twee acteurs (Freerk Bos en Sabri Saad El Hamus), geholpen door een trainer in ‘motivational interviewing’ (Menno Zwart), een bestaande casus na van een Egyptische asielzoeker. De film zelf velt geen waardeoordeel over het gebruik van de gesprekstechniek, maar maakt invoelbaar door welk complex en emotioneel proces uitgeprocedeerde asielzoekers gaan als zij worden bewogen tot vrijwillig vertrek. De film roept vragen op over de Nederlandse benadering van vluchtelingen.

- Tentoonstellingstekst 2017 -