New World Summit - Rojava

2015-2018

Jonas Staal

Verworven in 2016
Dit is een werk van New World Summit in samenwerking met het Democratisch Zelfbestuur van Noord-Syrië. New World Summit is opgericht door Jonas Staal. Tot stand gekomen met steun van het Mondriaan Fonds. This is a work by New World Summit in collaboration with the Democratic Self-Government of North-Syria. New World Summit is founded by Jonas Staal. Established with support of the Mondriaan Fund.

Deze video documenteert de eerste New World Summit in Rojava op 16 en 17 oktober 2015, die een internationale delegatie van stateloze organisaties, progressieve politieke partijen, academici, journalisten, kunstenaars en studenten samenbracht met vertegenwoordigers van het Democratische Zelfbestuur van Rojava. Gedurende twee dagen werden de kernbegrippen op de pilaren van het Volksparlement van Rojava – democratisch confederalisme, gendergelijkheid, secularisme, zelfverdediging, communalisme en sociale ecologie – één voor één geïntroduceerd door prominente Rojavaanse vertegenwoordigers en bediscussieerd met de delegatie. Commandant van de Volksverdedigingseenheden (YPG) Hussein Shawish, die sprak over de relatie tussen militaire, culturele en educatieve zelfverdediging, overleed aan een auto-ongeluk in 2016.