Oppervlak onderzoek nr. 1, ATELIER D'UN BONHOMME

Henri Jacobs

Verworven in 1991
Inventaris nummer 1911

Henri Jacobs schilderde dit werk in 1990, tijdens zijn verblijf in het Van Doesburghuis in Meudon, vlakbij Parijs. Theo van Doesburg ontwierp de atelierwoning eind jaren twintig voor zichzelf en zijn vrouw. Nog voordat hij de woning kon betrekken overleed hij. Jacobs raakte gebiologeerd door het karakter van de ruimtes en gebruikte ze als projectievlak voor zijn eigen thema’s. Hij is geïnteresseerd in de verschillende manieren waarop hij op een plat vlak een illusionaire ruimte kan creëren. Dit oppervlakteonderzoek combineert hij met een voor de kijker onbekend, denkbeeldig verhaal. Hier is dat verhaal geïnspireerd op de confrontatie met het gedachtegoed van Van Doesburg en het huis waarin hij nooit heeft kunnen werken en wonen.