UP ON (IN) THE AIR DOWN ON [IN] THE GROUND BEING WITHIN THE CONTEXT OF [A] REACTION

Lawrence Weiner

Lawrence Weiner

Verworven in 1975

Met deze intentieverklaring uit 1968 licht Weiner zijn benadering toe.

“met betrekking tot de verschillende manieren van gebruik:,1. de kunstenaar kan het werk zelf maken,2. het werk kan worden vervaardigd,3. het werk hoeft niet uitgevoerd te worden ,alle mogelijkheden zijn gelijk en komen overeen met de bedoeling van de kunstenaar, de beslissing over hoedanigheid ligt bij de ontvanger bij gelegenheid van de ontvangst.”

Een algehele tendens in de jaren zestig is de kunst te ontdoen van een materiële vorm. Weiner realiseert zich dat hij door middel van taal zijn ideeën kan overdragen. Hij formuleert sculpturale concepten als een stelling op papier. Deze hoeven geen materiële vorm te krijgen, ze kunnen ook gevormd worden in de verbeelding van de toeschouwer. Maar zijn concepten kunnen ook tijdelijk met plakletters op de wand uitgevoerd worden. Al deze vormen zijn gelijkwaardig voor Weiner.