Van Abbe Donation Drawings (d)

Nedko Solakov

Verworven in 2013
schenking van kunstenaar / donation by artist

Solakov schonk deze tekening in 2013 en schreef de volgende toelichting bij het werk: “Een van de weinige plaatsen waar een kunstenaar en/of kunstcriticus over het IJzeren Gordijn kon stappen, was de HISK (Hoger Instituut voor Schone Kunsten) in Antwerpen. De kunstenaar/criticus moest uiteraard veel tentoonstellingen of publicaties op zijn conto hebben en de Engelse of Franse taal machtig zijn om toegelaten te worden. Ik heb vijf maanden aan de HISK gestudeerd, van 7 oktober 1985 tot eind februari 1986. Dit was een extreem belangrijke periode voor mij omdat ik musea kon bezoeken en me in mijn kleine werkplaats volledig op mijn werk kon richten. Ik heb honderden van dit soort tekeningen (afbeelding gezien vanuit Gent met zijn mistroostige sfeer) gemaakt, totdat ik 'het wiel uitvond' en me de inkt- en wassing-techniek eigen maakte die ik nu nog steeds hanteer." Solakov concludeerde dat deze (d) tekening te plaatsen is tussen de laatste werken die hij in Antwerpen maakte.